Animerad reklamfilm
Inom Studio Konkret har vi en lång och bred erfarenhet av att producera animerad reklamfilm. Vi erbjuder en komplett tjänst där vi tar hand om hela produktionen, från grundidé till färdig film, men vi arbetar naturligtvis lika gärna med externa regissörer och med projekt där det redan finns ett färdigt manus och koncept.
Att kommunicera med animerad reklamfilm
Vi på Studio Konkret har under åren producerat en stor mängd animerade filmer. Bland kunderna finns Svenska såväl som internationella organisationer, såsom Microsoft, Ubisoft, Sweco och Greenpeace. Vi är vana vid att producera för alla tänkbara plattformar, och kan hjälpa er oavsett om filmen ska visas på social medier, på en hemsida eller i traditionella medier.
Här hittar du våra tidigare animerade filmer.
Kontakta oss för en kostnadsfri offert!
Skicka ett mail med knappen nedan eller ring oss direkt på 0707-743836
Animation reklamfilm
Animation inom reklamfilm är naturligtvis nära besläktad med annan animerad film, och således finns det en mångfald av tekniker att använda sig av. Det som brukar särskilja reklamfilm från annan animerad film är att det ofta är ett högre tempo och fler scener, eftersom man vanligtvis vill kommunicera en stor mängd information under en begränsad tid.
En animerad film kan vara allt från enklare 2D-illustrationer med väldigt lite animation, till mer avancerade 3D-världar med detaljerade miljöer och karaktärer.
Valet av teknik bör anpassas efter syftet med filmen, den tidsram som finns och hur kampanjen ser ut i övrigt.
Det är också viktigt att filmens uttryck och stil harmonierar med kundens grafiska profil och övriga visuella element i marknadsföringen, för att skapa en enhetlig och igenkännbar estetik.
Hur filmen ska visas är också avgörande för valet av teknik. Till exempel kräver filmer för sociala medier ofta högre tempo och tydligare visuella element, med tanke på att tittarna främst kommer att se dem på sina mobila enheter med mindre skärmar och kortare uppmärksamhetsspann.
Ja, det är mycket att tänka på. Vi står redo att förutsättningslöst besvara era frågor och att hjälpa er utforska idéer. Tveka inte att maila eller ringa om ni har några funderingar.
Fördelar animerad reklamfilm
Animation kan vara ett kraftfullt verktyg för att kommunicera ett budskap eller stärka ett varumärke. Här är några av de största fördelarna med just en animerad reklamfilm:
Visuellt attraktivt
Genom färgstarka och fantasifulla animationer kan vi skapa en visuell upplevelse som fångar tittarens uppmärksamhet på ett effektivt sätt. Det ger oss möjligheten att skapa estetiskt tilltalande berättelser som engagerar och imponerar.
Förenklat budskap
Vi kan hjälpa er att effektivt förenkla komplexa idéer och göra dem lättbegripliga för tittaren. Det i sin tur gör det möjligt att snabbt och effektivt kommunicera det önskade budskapet utan att förlora tittarens intresse.
Flexibilitet
Animerad reklamfilm ger en stor flexibilitet när det gäller att berätta historier och illustrera idéer. Vi kan skapa fantastiska världar eller enkelt förenkla komplexa koncept till något lättförståeligt och engagerande.
Global tillgänglighet
En animerad reklamfilm kan enkelt anpassas till olika marknader och språk, vilket gör den till en idealisk lösning för företag som strävar efter att nå en internationell publik. Att lokalisera en animerad film kräver oftast enbart att text och eventuell röst görs om, medan traditionell reklam kräver skådespelare med specifika språkkunskaper.
Kostnadseffektivitet
I många fall kan animerad reklamfilm vara en mer kostnadseffektiv lösning än live-action-produktioner, särskilt när det gäller att skapa komplexa scener eller effekter som skulle vara dyra eller omöjliga att filma i verkligheten. De senaste årens teknikutveckling har gjort 3D-animerade filmer väldigt mycket snabbare och därmed billigare att rendera, och det är idag möjligt att skapa helt fotorealistiska produktioner till en bråkdel av kostanden jämfört med för bara tio år sedan.
Hur vi arbetar
Processen - Animerad reklamfilm
När vi får en förfrågan om att producera en animerad reklamfilm följer vi en tydlig och beprövad process som ger dig som kund stor inflytande över den kreativa riktningen samtidigt som du alltid vet vad filmen kommer att kosta. Vi använder följande steg för att garantera ett så smidigt förfarande som möjligt.
Konsultation och kreativt möte:
Vi inleder med ett möte för att förstå er organisation, mål och vision för projektet. Tillsammans diskuterar vi idéer, målgrupp och den önskade stilen för er reklamfilm.
Offert till fast pris:
Efter mötet presenterar vi en detaljerad offert som specificerar projektets omfattning och kostnader. Om det är önskvärt kan vi också ta fram fler alternativa budgetförslag med olika ambitionsnivå.
Planering och manusutveckling:
Om ni inte redan har ett färdigt manus så arbetar vi tillsammans fram ett med ett klart och engagerande budskap för er reklamfilm. Vi tar även fram en tidsplan för produktionen.
Animatic:
Innan animationen påbörjas skapar vi en så kallad animatic med stillbilder eller enklare animationer för att i förväg kunna visualisera filmen. Vi föredrar en animatic framför ett traditionellt storyboard då den get en väsentligt mycket tydligare helhetsbild.
Animation och färdigställande:
Våra erfarna animatörer ger liv åt er vision genom en iterativ process där ni får regelbundna uppdateringar. Vi har avstämningar minst en gång i veckan och försöker kontinuerligt uppdatera och involvera er i processen.
Ljudläggning:
Vi arbetar med erfarna ljud- och musikläggare som i ett noggrant och detaljerat arbete förstärker filmens budskap genom ljud, röster och musik.
Leverans:
När filmen är färdig och ni är nöjda med resultatet levererar vi den färdiga reklamfilmen i önskat format. Vi sparar projektfiler i minst ett år för eventuella framtida uppdateringar.
Vad kostar en animerad reklamfilm?
Priset för en animerad film bestäms utifrån många olika variabler, varav vissa kanske inte ens är kända när beställningen görs. På grund av det kan priset på en animerad reklamfilm variera stort, och det är aldrig lätt att ge ett exakt pris utan att bryta ner projektet i detalj. Överlag kan man räkna med att en relativt kort 2D-animerad film kostar runt 40 000–60 000 kronor, och att en 3D-animerad film med karaktärsanimation blir dyrare.
Hos oss på Studio Konkret får du alltid en offert till fast pris så att du är medveten om samtliga kostnader innan du tar ett produktionsbeslut.
Här är en genomgång av vad som primärt påverkar priset:
Längd och antalet scener
En längre film kräver ofta mer animation, medan en film med många scener kräver att fler assets i form av illustrationer eller 3D-modeller måste tillverkas.
Teknik
Överlag är 2D-animation billigare än 3D-animation, trots att 3D-animation på senare år har blivit mycket billigare att producera. Fotorealistiska animationer kräver i sin tur mycket mer arbete och tid än en mer stilistisk film.
Musik
Vill ni ha specialkomponerad musik eller en befintlig kommersiell låt så kostar det betydligt mer än katalogmusik. Generellt kostar katalogmusik kring 4 000–6 000 kronor för en reklamfilm, medan specialkomponerad musik kostar från 20 000 kronor och uppåt, beroende på vad ni är ute efter. På senare år har det även dykt upp ett flertal aktörer som tillhandahåller helt royaltyfri musik. Kvalitén på dessa är dock ofta betydligt lägre.
Val av röst
En känd röst kan ha stor betydelse för ett varumärkes identitet, men man får räkna med att det också kostar mer än rösten från en voice over-artist. Priset på röster avgörs ofta av hur filmen ska spridas och under hur lång tid. För spridning i Sverige under 3 års tid kan man räkna med en kostnad på någonstans mellan 6 000–10 000 kronor om man använder sig av en voice over-artist.