page css

En animationsstudio i södra Stockholm

Studio Konkret grundades 2020 av Linus Rosenqvist, Andreas Nilsson och Olle Bergmark, som tidigare utgjorde animationsavdelningen på produktionsbolaget Lillasyster Produktion. När Lillasyster lades ner flyttade trion till det nuvarande kontoret på Kocksgatan 50 på Södermalm i Stockholm, och Studio Konkret bildades. Idag består företaget av animatörer, illustratörer, producenter, Art directors, compare och VFX-artister. Tillsammans har vi tagit emot såväl nomineringar som priser på bland andra Roygalan i Stockholm, Vega Awards i New York och NYX Video Awards i Los Angeles.

Läs mer om hur vi arbetar

Vad vi gör

2D animerade filmer är perfekt för dig som vill visa eller förklara något på ett lättare eller stiliserat sätt. Det är ofta lite billigare än motsvarigheten 3D och går snabbare att producera.

Läs mer

Ibland behöver man bara den där extra dimensionen för att nå fram helt enkelt. Med 3D kan du på ett fotorealistiskt eller stiliserat sätt visa din produkt eller tjänst utan begränsningar.

Läs mer

Set extensions, green screens, clean-up, retuschering, 3D-element och CGI – mycket ryms inom den här kategorin. Kort sagt handlar det om allt det där som görs för att förfina, förändra eller komplettera det filmade materialet.

Vill du lägga till något som inte fanns på plats under inspelningen, ta bort störande detaljer eller höja den visuella kvaliteten till nästa nivå, så är det VFX och Compositing som gör jobbet. Det kan handla om att bygga ut miljöer digitalt, ersätta en bakgrund med en helt ny värld, justera ljus och färger för att skapa rätt känsla, eller skapa avancerade visuella effekter som inte går att åstadkomma framför kameran.

För oss är VFX inte bara ett tekniskt verktyg, utan ett sätt att förstärka berättelsen och lyfta helhetsupplevelsen. Genom att kombinera kreativitet med teknisk precision ser vi till att resultatet känns sömlöst och självklart – oavsett om det handlar om subtila justeringar eller spektakulära effekter.

Läs mer

Vi har under de senaste åren successivt börjat arbeta mer med Unreal Engine och Unity, vilket har öppnat upp helt nya möjligheter för hur vi kan skapa och leverera material. Med hjälp av dessa verktyg kan vi idag producera allt från interaktiva bakgrunder och virtuella miljöer till helt färdiga cinematics för spel och andra digitala upplevelser.

Projekten du hittar nedan är en blandning av kommersiella uppdrag för kunder och egna utvecklingsprojekt där vi utforskat nya tekniker och arbetsflöden. Genom att arbeta parallellt med beställningsjobb och experimentella projekt har vi kunnat utveckla vår kompetens och driva tekniken framåt på ett sätt som annars inte hade varit möjligt.

Vi ser spelmotorerna som en plattform för att tänja på gränserna mellan traditionell filmproduktion, interaktiv design och realtidsrendering. För oss handlar det inte bara om att skapa snygga bilder, utan om att utforska hur tekniken kan användas för att berätta historier på nya sätt och skapa mer engagerande upplevelser.

Läs mer

Att enkelt kunna presentera sin produkt eller ide på ett effektivt och visuellt tilltalande sätt. Vi producerar animerade reklamfilmer för Tv, web, bio och sociala medier.

Läs mer

På Studio Konkret producerar vi en stor mängd animerade informationsfilmer, företagsfilmer, infographics och motion graphics. Vi arbetar både med större kampanjer och mindre punktinsatser – alltid med målet att kombinera hög konstnärlig nivå med tydlig och enkel kommunikation.

För oss handlar det inte bara om att göra något snyggt, utan att använda animation och motion graphics som verktyg för att förklara komplexa idéer, väcka engagemang och göra information tillgänglig för fler. Genom smart visuell storytelling kan vi lyfta fram det viktiga, skala bort det onödiga och skapa filmer som verkligen fastnar hos målgruppen.

Bland våra tidigare kunder finns både internationella aktörer och svenska organisationer, såsom Sweco, Greenpeace, Microsoft, Stockholms stad och Brottsförebyggande rådet. Oavsett om det gäller att bygga förståelse, sprida kunskap eller förstärka ett varumärke ser vi till att materialet blir både visuellt starkt och kommunikativt träffsäkert.

Läs mer

Cutscenes, cinematics, story trailers, teasers, vi gör det som behövs i filmvägar när det kommer till tv-spel. Vi har jobbat med kunder som Ubisoft, Killmonday Games, Paradox Interactive, Fatshark, Coffee stain och Dice.

Läs mer

Under åren har vi producerat ett hundratal vinjetter, identiteter, bumpers och annan tv/live grafik. Vi gör allt från rena förtexter till långfilmer och dramaserier till klassiska tv-vinjetter med tillhörande grafikpaket

Läs mer