Sweden Rock 2026
Sweden Rock Festival är en institution i musiksverige, och lockar varje år tiotusentals besökare till festivalområdet i Blekinge. De slår nya publikrekord år efter år, och är idag den största svenska musikfestivalen genom tiderna. Vi blev därför både smickrade och glada när vi fick en förfrågan att göra om hela deras grafiska profil inför 2026 års festival - allt från logotyp till grafiskt uttryck för bandpresentationer.
Produktionsbolag: Studio Konkret
Kund: Sweden Rock
Producent: Linus Rosenqvist
Art director: Olle Bergmark
3d animation: VIktor Jämterud
Ljudläggning: Jakob Oldenburg
Vi fick en tydlig brief redan från start, med referensbilder och genomarbetade tankar. Första referensvärlden glänste i krom, och var full av bilder från den klassiska serietidningen Tung Metall Perfekt start!
[några bilder från kundens pinterest och något från Tung Metall?].
Vi jobbade vidare i samma riktning och landade snart i en retrodoftande VHS-stil med inspiration från allt mellan gammal anime och Guitar Hero. Vi provade oss fram och började experimentera med taggtrådar och eld , men fick bra hjälp från kunden att hålla oss inom ramarna för deras visuella uttryck. Till slut landade vi ett Tung Metall-inspirerat svärd, som vi valde att göra i 3D för att få full kontroll över alla delar, men med en 2D-aktig finish som var trogen den serietidningsestetik vi jobbade med.
Eftersom grafiken och loggan skulle kunna användas både i digitala kanaler, men också på affischer och print, ställdes höga krav på att alla element inte bara skulle sitta ihop snyggt tillsammans, utan också funka var för sig i olika sammanhang. Vi fick därför lägga extra kraft på att få alla detaljer perfekta, och dessutom se till så att allt material var väldigt högupplöst - ibland upp till 20K. En annan utmaning var att få in bandpresentationera, som oftast har egna tydliga grafiska uttryck som inte alltid gick i linje med vårt, att passa bra ihop. Vi valde därför att göra alla bandloggor enfärgade och glowiga, för att få ett enhetlig look
[bild på några bandloggor].
Både loggan och grafiken har redan tryckts upp på affischer, och det är kul att se att allt funkade så bra i slutändan. Ett superkul projekt, som blev ännu bättre av att vi och vår kund pratade samma språk och hade samma ambitioner redan från start.
[bilder från Sweden Rocks instagram].


















































































