page css
Back to previous page
Blåkläder

Blåkläder - Striker

En sko i huvudrollen i 72 filmer

När Blåkläder kom till oss för att beställa en animerad reklamfilm hade de entydlig bild av vad de ville ha: en film som kunde lansera en ny skyddssko meden så kallad trippeldensitetssula till Blåkläders återförsäljare runt om i världen. Där skon hade huvudrollen och där historien bakom sulan berättades. Dessutom ville de lyfta kraften i skon men även skons komfort och stabilitet på ett sätt som var realistiskt underhållande, tydligt och intressant.

Ett roligt uppdrag med några utmaningar: en tidsplan som var ganska tajt och många språkversioner och plattformsformat.

Storyboard och processen

Den kreativa processen utgick från vår uppdragsgivares referensbilder och deras önskemål om att det skulle finnas element i filmen som representerar hur det går till i verkligheten när en skyddssko tillverkas. De ville bland annat att robotarmen i den animerade filmen skulle ha med sig attribut från robotarna som används i verkligheten. Självklart tänkte vi, vem gillar inte robotgrejer och automation?

Det finns så mycket vi som animationsstudio kan göra i 3D som direkt ger tittaren en förståelse för våra kunders produkter, i det här fallet en sko med trippeldensitetssula, som skulle vara så mycket svårare att kommunicera med ord. Lösningen blev att addera ett lager med Motion graphics för att förstärka budskapet och visa funktionalitet på ett visuellt intressant sätt.

Under storyboard-processen jobbade vi med att hitta en bra balans mellan verkligheten och estetik samt att tillföra det där lilla extra som fångar tittaren.

Karaktärsutveckling

En utmaning var att få filmens huvudkaraktär, skyddsskon, att sebra ut. Vi behövde också illustrera att trippeldensitetssulan består av treolika delar. Inom animation innebär det mycket kontraster mellan skarpa och mjuka områden och det är lite lurigt att få till eftersom det behöver byggas upp av olika lager.

Vårt fokus var på att få till något som ser realistiskt ut, hur skon ser uti verkligheten och samtidigt skapa ett universum som omedelbart förflyttartittaren i till en fiktiv plats där hen direkt förstår skons fördelar. Robotarmen och dess rörelsemönster blev ytterligare en karaktär i filmen och så lade vi till birollen boxningshandsken för att illustrera stabilitet och styrka.

Val av tekniker för 72 olika versioner

Allting i filmen (eller ska vi säga filmerna, det blev en hel del, mer om det kommer) är producerat i 3D. Teamet har modellerat olika delar som sedan har byggts ihop. En omfattande process för såväl skon som robotarmen 3D-modelleringen gjordes primärt i Blender och Houdini samt byggandet av ett procedurellt system i Houdini för snabbare iteration  

En huvudversion, en så kallad TVC, på 20 sekunder, en kortare version på 15 sekunder och två minifilmer på 5–6 sekunder för olika sociala medier i både stående och liggande format producerades. Så långt som det brukar vara, men Blåkläder behövde också många olika språkversioner: en del med speaker, andra med text och även filmer med undertextning av speakerrösten . Allt i olika format, längder och utsnitt som till exempel porträttläge eller landskapsläge. Totalt handlade det om 72 olika versioner för olika länder och visningsplattformar.

För att möta det behövde vi jobba smart. Vi behövde hitta ett sätt att göra arbetet en gång och exportera ut det i olika format där språk, grafik och text blev rätt i varje version.

Lösningen på det blev en set-up där vi hanterade rendering på ett likande sätt som vi hanterar en live-action-inspelning. En lång råfil med all data skapades procedurellt i Solaris och renderades ut. Detta gav oss sedan en kvadratisk film som vi sedan kunde hantera med en automatiserad procedurell lösning i After effects där vi med bara en knapptryckning kunde ändra till ett annat format eller språk.

Bildförslag: kan man tänka sig split screen med olika versioner som rullar. För mycket?



Resultat

Kunden: fick en animerad reklamfilm producerad på bara två månader i 72 olika versioner.

Vi hittade en setup för ändringar och olika format som går att återanvända.

SVT
Röret - Animated Tv Show
Röret - Animated Tv Show
2D
Opening Sequences
Ringtail
Lemur
Lemur
3D
Advertising
Skansen Azote
Skansen
Skansen
Interactive
3D
VFX
Rnd
Njordheim
Njordheim
Interactive
Konkret
Unreal Reel 2023
Unreal Reel 2023
Interactive
3D
Cinematics
SVT / Nexiko
DEG
DEG
2D
Opening Sequences
SVT / ITV
Äntligen
Äntligen
2D
Opening Sequences
SVT
Skrik från förr
Skrik från förr
Opening Sequences
2D
Art & Bob
Endboard Art & Bob
Endboard Art & Bob
2D
Opening Sequences
Paradox Interactive
The Insider Paradox
The Insider Paradox
Cinematics
Opening Sequences
RMV
The Circle - End credits
The Circle - End credits
2D
Opening Sequences
UR
NoTV Animated graphics
NoTV Animated graphics
2D
3D
Opening Sequences
ITV
Ghost Hunting Vignette
Ghost Hunting Vignette
Opening Sequences
VFX