Blåkläder - Striker
Blåkläder kom till oss med en tydlig bild av vad de ville ha: en animerad reklamfilm för att lansera en ny skyddssko till Blåkläders återförsäljare runt om i världen. Där skon och dess trippeldensitetssula hade huvudrollen och som berättade historien bakom sulan. Dessutom ville de lyfta kraften, komforten och skons stabilitet på ett snyggt och underhållande sätt.
Ett roligt uppdrag med några utmaningar: en tidsplan som var ganska tajt, många språkversioner och plattformsformat.
Kund: Blåkläder
Art Director Clien: Anton Hannedahl
Produktionsbolag: Studio Konkret
Producent & Regi: Linus Rosenqvist
Art Director 3D: Viktor Jämterud
Art Direction 2D: Andreas Nilsson
Modellering: Viktor Jämterud, Eric Turner, Linnea Rahn Melin
3d Animation: Viktor Jämterud
Graphics & Onlie: Olle Bergmark
Compositing: Olle Bergmark
Grade: Linus Rosenqvist
Ljud & Musik: Noah Hägglund
Storyboard och processen
Den kreativa processen utgick från vår uppdragsgivares referensbilder och deras önskemål om att det skulle finnas element i filmen som representerar hur det går till i verkligheten när en skyddssko tillverkas. De ville bland annat att robotarmen i den animerade filmen skulle ha med sig attribut från robotarna som används i verkligheten. Självklart tänkte vi, vem gillar inte robotgrejer och automation?
Visualiserad komfort och funktion
Det finns så mycket vi som animationsstudio kan göra i 3D och med motion design som ger tittaren en omedelbar förståelse för våra kunders produkter, i det här fallet en sko med trippeldensitetssula. Under storyboard-processen jobbade vi med att hitta en balans mellan verkligheten och estetik samt att tillföra det där lilla extra som fångar tittaren.
Karaktärsutveckling
En utmaning var att få filmens huvudkaraktär, skyddsskon, att se bra ut. Vi behövde också illustrera att trippeldensitetssulan består av tre olika delar. Inom animation innebär det mycket kontraster mellan skarpa och mjuka områden och det är lite lurigt att få till eftersom det behöver byggas upp av olika lager.
Val av teknik
Teamet modellerade olika delar som vi sedan byggde ihop. Vi skapade en 3D-modell i Blender och Houdini. Sedan byggde vi ett automatiserat arbetsflöde som gjorde det snabbare och enklare för oss att testa, ändra och förbättra modellen utan att behöva göra om allt från början.


Mer än 80 versioner
Vi producerade en huvudversion, en så kallad TVC, på 20 sekunder, en kortare version på 15 sekunder och två minifilmer på 5 sekunder för olika sociala medier i både stående och liggande format. Så långt var det som i våra flesta produktioner. Men Blåkläder behövde många olika språkversioner: en del med speaker, andra med text och även filmer med undertextning av speakerrösten. Totalt handlade det om över 80 olika versioner för olika länder och visningsplattformar.
För att möta det behövde vi jobba smart och hitta sätt att exportera ut filmen i olika format där språk, grafik och text blev rätt i varje version. Lösningen på det blev en set-up där vi hanterade rendering på ett liknande sätt som vi hanterar en live-action-inspelning. En lång råfil med all data skapades procedurellt i Solaris och renderades ut. Detta gav oss en kvadratisk film som vi sedan kunde hantera med en automatiserad procedurell lösning i After Effects där vi med bara en knapptryckning kunde ändra till ett annat format eller språk.
Resultat
Ett roligt projekt för alla inblandade. Kunden blev nöjd och fick en animerad reklamfilm producerad på bara två månader i alla de olika format som de ville ha inför lanseringen. Utöver själva produktionen hittade vi som animationsstudio en metod för att exportera ut en film i olika format som vi med största säkerhet kommer kunna återanvända. En win-win helt enkelt.