Sweco Julhälsning 2025
Animerad reklamfilm. Det årliga animerade julkortet till anställda och medarbetare på Sweco inför julen 2025
Kund: Sweco
Produktionsbolag: Studio Konkret
Art director: Line Hagsand
Background Illustration: Sonya Filimonova
Animation: Line Hagsand, Olle Bergmark, Andreas Nilsson
Ljuddesign: Noah Hägglund
Musik: Premium Beat
Nu är julen här igen
...och med det Swecos årliga julhälsning till medarbetare och kunder världen över!
Vi har tagit fram en 1 minut lång animerad reklamfilm för Sweco med jultema. Filmen utgår från en stad som känns sliten, grå och lite ur tiden. En kund ber Sweco om hjälp att göra staden bättre och mer framtidssäkrad. Lösningen blir Swecos egen AI-tjänst, SwecoGPT. När den aktiveras kliver AI-figurerna bokstavligen ut ur datorn och sprider sig över staden. De börjar förbättra allt från elnät och stadsplanering till sjukhus och tunnelbana. Sakta men säkert förändras staden till en modernare, mer levande och hållbar plats.
Filmen är gjord helt 2D i After effects med delvis 2.5D-teknik, vilket ger djup och rörelse genom parallaxeffekter. Alla bakgrunder och karaktärer är specialdesignade och riggade för projektet. Resultatet är en varm och berättande film som på ett tydligt och lättillgängligt sätt visar hur Sweco kan bidra till att utveckla framtidens städer.
Karaktärsriggar
För återkommande karaktärer är det både smidigt och effektivt att lägga lite extra tid tidigt i projektet på att skapa en så kallad karaktärsrigg. Det innebär att vi slipper handanimera varje enskild rörelse och i stället kan arbeta snabbare och mer konsekvent.
Det är också viktigt att i förväg tänka igenom hur mycket karaktären faktiskt behöver kunna röra sig. Alla riggar behöver inte vara anpassade för alla typer av scenarier om man redan vet vilka som ska användas. Det sparar tid både i skapande- och animationsfasen, eftersom alltför komplexa riggar kan göra projektet tyngre och mindre responsivt.
Till höger visas ett exempel på en av våra riggade karaktärer, hämtad direkt ur filmen.
Språkvarianter
Eftersom Sweco har över hundra kontor, mer än 20 000 anställda och omkring 150 000 uppdrag varje år, är det många människor som tar del av filmen. Det innebär också ett stort antal språkversioner som behöver produceras löpande. Därför blir det extra viktigt att kunna automatisera texten, utan att det påverkar det visuella uttrycket eller bryter mot filmens stil.
Till höger visas några exempel på hur detta har sett ut i årets film.



















































































