page css
Back to previous page
SVT

Röret -Animerad Serie SVT

De nyfikna barnen Greta och Tamara får i varje avsnitt en ny och utmanande fråga om saker som femåringar ofta funderar över och som de gör sitt yttersta att hitta svaret på. Till sin hjälp har de den modiga och kloka kompisen, björnen Sylvester, som hoppar ner i röret för att kliva in i nya världar och äventyr om allt från vart bajset tar vägen när man spolar i toaletten till varför glassen smälter på sommaren.

Vi på Studio Konkret har varit med och utvecklat programmet tillsammans med våra vänner på Snowbird och Alaska. Vi har gjort orginaldesignen till Sylvester och satt hela det visuella konceptet såväl som alla illustrationer, animation och kompositing.

Produktionsbolag: Alaska/Snowbird
Kund: Svt
Art Director Konkret: Andreas Nilsson
Manus: Petter Bristav
Regi: Jon Kanon
Producent: Jonas Mattsson
Animtörer 2d: Andreas Nilsson, Natalia Fedoseeva, Olle Bergmark
Illustratörer: Andreas Nillson, Natalia Fedoseeva, Olle Bergmark
Animation 3d: Viktor Jämterud
Producent Konkret: Linus Rosenqvist

Sylvester föds

När Alaska och Snowbird kom till oss för att fråga om vi ville skissa på en animerad karaktär till ett potentiellt barnprogram blev vi såklart väldigt glada och peppade.
Det fanns i det här tidiga skedet egentligen inga tankar kring vilken figur vi skulle använda oss och och olika djur kom som förslag.
Andreas hittade ganska snabbt en stil på en björn som samtliga tyckte väldigt mycket om och den fösta versionen av  Sylvester var född.
Han var i det här stadiet  rödare och dessutom ganska barsk.

Brun Björn!

Vi fick efter en inital pitch stöd från Svt att utveckla projektet vidare och vårt fokus var då helt och hållet på att utveckla
Sylvester och göra honom till en figur som man faktiskt ville se utforska allt från kroppen till rymden.

Ganska snart så fick Sylvester en betydligt brunare look och stylades om till något som var betydligt mer likt slutresultetet.

Piloten

Senare producerade vi en pilot, i denna version medverkade andra barn som fick hjälp av Sylvester, men tonen och dynamiken mellan karaktärerna var inte lika utvecklade som i den slutgiltiga produktionen. Sylvesters dialog var fortfarande inte särskilt genomarbetad vid denna tidpunkt, och hans personlighet framstod som betydligt surare och mer kantig än den senare kom att bli. För pilotens röstskådespeleri stod tillfälligt manusförfattaren Petter Bristav, innan Kodjo Akolor klev på projektet.

Green Light

När projektet äntligen fick produktionsbeslut genomförde vi en omfattande och noggrann genomarbetning av Sylvester. Det var under denna fas som han fick sin nuvarande färgpalett, vilket förstärkte hans visuella identitet. Vi finjusterade allt från hans ansiktsuttryck till hans rörelsemönster för att säkerställa att karaktären integrerades sömlöst med Kodjo Akolors röstskådespeleri och kunde förmedla känslor och humor på ett naturligt sätt. Denna uppdatering markerade en viktig milstolpe i projektet och satte tonen för resten av produktionen.

Tidigt storyboard

Ett utdrag ur storyboardet till avsnitt 8 om sopor och återvinning. Storyboards till alla avsnitt skapades internt hos oss på Konkret innan den egentliga produktionen påbörjades. Storyboardprocessen är en central del av vårt arbetsflöde, där vi visualiserar hela avsnittet i detalj, scen för scen, för att säkerställa att berättelsen fungerar både visuellt och narrativt. Efter att storyboards färdigställts övergår vi till att skapa animatics – en slags rörlig version av storyboardet med grundläggande timing och rörelser. Animatics fungerar som en slags ritning eller blueprint för den slutgiltiga animationen, där vi testar och justerar rytm, övergångar och kompositioner innan vi går vidare till den mer tidskrävande animationsfasen. Det är i dessa tidiga skeden som vi formar grunden för det som senare blir den färdiga animerade sekvensen.

Cel-animation

Under arbetet med att animera Röret använde vi huvudsakligen After Effects för karaktärsrigg, miljöer och generell 2D-animation. För att förstärka vissa scener använde vi också inslag av 3D-animation, särskilt när djup och dynamik behövdes i miljöerna. Utöver dessa två arbetssätt använde vi oss även en hel del av traditionell cel-animation, där varje bild i sekvensen ritas för hand. Kombinationen av dessa tekniker gav Röret dess slutgiltiga stil och möjliggjorde ett arbetssätt som lät oss producera i den kvalitet vi eftersträvade, samtidigt som vi höll en god takt.

Blåkläder
Blåkläder - Striker
Blåkläder - Striker
3D - Animation och real-time
Reklam
Vanda Pharmaceuticals
Ponvory - Blackout
Ponvory - Blackout
2D - Animation och design
Reklam
SVT
Röret -Animerad Serie SVT
Röret -Animerad Serie SVT
2D - Animation och design
Opening Sequences
Drive Studios
STHLM Blackout
STHLM Blackout
2D - Animation och design
Sweco
Sweco Julhälsning 2024
Sweco Julhälsning 2024
2D - Animation och design
Reklam
Hemma reklambyrå
Din Sekundant - Animerad reklamfilm
Din Sekundant - Animerad reklamfilm
2D - Animation och design
Infographics
Saatchi & Saatchi
Robinsons Get thirsty
Robinsons Get thirsty
VFX - Visuella effekter
3D - Animation och real-time
Reklam
Inuse
From Business To Buttons 2024
From Business To Buttons 2024
2D - Animation och design
UR
Falska Nyheter
Falska Nyheter
2D - Animation och design
Ringtail
Lemur
Lemur
3D - Animation och real-time
Infographics
Reklam
Sweco
Sweco Julhälsning 2023
Sweco Julhälsning 2023
3D - Animation och real-time
Reklam
Permobil
Love & Disabliity
Love & Disabliity
2D - Animation och design
Reklam
Sveriges lärare
Min lön
Min lön
2D - Animation och design
Infographics
Skansen Azote
Skansen
Skansen
Interactive
3D - Animation och real-time
VFX - Visuella effekter
Alaska Film & TV / SVT
Bra Surr
Bra Surr
2D - Animation och design
Opening Sequences
Trä- och Möbelföretagen
Trädgårdsstaden
Trädgårdsstaden
2D - Animation och design
Infographics
Konkret
Unreal Reel 2023
Unreal Reel 2023
Interactive
3D - Animation och real-time
Cinematics
Tankesmedjan Balans
Valkompass för skolan
Valkompass för skolan
2D - Animation och design
Infographics
Sweco
Sweco Julhälsning 2022
Sweco Julhälsning 2022
2D - Animation och design
3D - Animation och real-time
Läsk Film
Dogborn (2023)
Dogborn (2023)
VFX - Visuella effekter
SVT / Nexiko
DEG
DEG
2D - Animation och design
Opening Sequences
Stockholm Stad
Stöd för föräldrar barn och ungdom
Stöd för föräldrar barn och ungdom
2D - Animation och design
Infographics
Snowbird Production
MSB
MSB
VFX - Visuella effekter
SVT / ITV
Äntligen!
Äntligen!
2D - Animation och design
Opening Sequences
SVT
Skrik från förr
Skrik från förr
Opening Sequences
2D - Animation och design
Maria Nilsdotter
Mio in the Land of Faraway
Mio in the Land of Faraway
2D - Animation och design
Reklam
Samsung / Google
Better together
Better together
Reklam
VFX - Visuella effekter
Discovery+
Sluta aldrig leta - Missing People 10 år
Sluta aldrig leta - Missing People 10 år
2D - Animation och design
Opening Sequences
Mediabruket, UR
Fatta EU
Fatta EU
2D - Animation och design
Infographics
SIMPLo
One sip is all it takes
One sip is all it takes
2D - Animation och design
Reklam
Sweco
Sweco Julhälsning 2020
Sweco Julhälsning 2020
3D - Animation och real-time
Infographics
Reklam
Killmonday Games
Little Misfortune
Little Misfortune
2D - Animation och design
Cinematics
Sova
Vad sover du på egentligen?
Vad sover du på egentligen?
3D - Animation och real-time
Reklam
Art & Bob
Endboard Art & Bob
Endboard Art & Bob
2D - Animation och design
Opening Sequences
Unlimited Stories
Håkan Bråkan (2022)
Håkan Bråkan (2022)
Opening Sequences
VFX - Visuella effekter
Paradox Interactive
Stellaris - Federation
Stellaris - Federation
3D - Animation och real-time
2D - Animation och design
Cinematics
Creative Society
Endboard Creative Society
Endboard Creative Society
3D - Animation och real-time
Opening Sequences
Paradox Interactive
Paradox Insider
Paradox Insider
Cinematics
Opening Sequences
Phoenix Contact
Trust
Trust
2D - Animation och design
Reklam
Paradox Interactive
Stellaris - Three year anniversary
Stellaris - Three year anniversary
2D - Animation och design
3D - Animation och real-time
Cinematics
Lillasyster Produktion
Fyra grader norr om polcirkeln
Fyra grader norr om polcirkeln
2D - Animation och design
Opening Sequences
Länsstyrelsen Norrbotten
Skippa bottenfärgen
Skippa bottenfärgen
2D - Animation och design
Infographics
Sveriges Kommuner och Regioner
SKR - Informationsfilm
SKR - Informationsfilm
2D - Animation och design
Infographics
Allergran
Stand in the way of darkness ft. Common
Stand in the way of darkness ft. Common
2D - Animation och design
VFX - Visuella effekter
Reklam
Hälsoresurs
Så fungerar Hälsoresurs
Så fungerar Hälsoresurs
2D - Animation och design
Reklam
Sweco
Sweco Julhälsning 2019
Sweco Julhälsning 2019
2D - Animation och design
Reklam
Inuse
From business to buttons
From business to buttons
2D - Animation och design
Opening Sequences
Profoto
A1 Where no Profoto lights has gone
A1 Where no Profoto lights has gone
3D - Animation och real-time
Reklam
Paradox Interactive
Age of wonders: Planetfall
Age of wonders: Planetfall
3D - Animation och real-time
Cinematics
RMV
Cirkeln - End credits
Cirkeln - End credits
2D - Animation och design
Opening Sequences
Bonnier News Brand Studio
Lärargalan 2021
Lärargalan 2021
3D - Animation och real-time
Opening Sequences
Paradox Interactive
Stellaris - Ancient Relics
Stellaris - Ancient Relics
3D - Animation och real-time
Cinematics
Nordisk Film TV, SVT
Julkalendern 2019 - Panik i tomteverkstan
Julkalendern 2019 - Panik i tomteverkstan
3D - Animation och real-time
VFX - Visuella effekter
Opening Sequences
Paradox Interactive
Stellaris - Apocalypse - Game Trailer
Stellaris - Apocalypse - Game Trailer
2D - Animation och design
3D - Animation och real-time
Cinematics
Paradox Interactive
Stellaris - Megacorp
Stellaris - Megacorp
3D - Animation och real-time
Cinematics
Greenpeace
Flytta pengarna
Flytta pengarna
2D - Animation och design
Reklam
Infographics
Sweco
Sweco Julhälsning 2018
Sweco Julhälsning 2018
3D - Animation och real-time
Reklam
Fatshark
Warhammer Vermintide 2 - Winds of magic
Warhammer Vermintide 2 - Winds of magic
Cinematics
2D - Animation och design
Profoto
Pro 11 - Animerad Reklamfilm
Pro 11 - Animerad Reklamfilm
3D - Animation och real-time
Reklam
Paradox Interactive
Surviving Mars - Green planet
Surviving Mars - Green planet
3D - Animation och real-time
Cinematics
Kulturrådet
Kulturrådet kampanj
Kulturrådet kampanj
2D - Animation och design
Infographics
UR
NOTv - Motion Graphics
NOTv - Motion Graphics
2D - Animation och design
3D - Animation och real-time
Opening Sequences
ITV
Spökjakt Vinjett
Spökjakt Vinjett
Opening Sequences
VFX - Visuella effekter
Linnéuniversitetet
De globala journalistikmålen
De globala journalistikmålen
2D - Animation och design
Reklam
Infographics
Meter
Sveriges Yngsta Mästerkock
Sveriges Yngsta Mästerkock
VFX - Visuella effekter
Opening Sequences
Meter
Bäst i köket
Bäst i köket
VFX - Visuella effekter
Spotify
Spotify - Podcast 2020
Spotify - Podcast 2020
2D - Animation och design
3D - Animation och real-time
Reklam