Antiken visualiserad
Under våren 2024 lanserades en digital läroplattform om historia för mellanstadieelever, där Världskulturmuseerna bland annat skulle bidra med fakta om tio föremål ur deras samlingar. Istället för att bara visa en bilder med faktatexter ville de låta föremålen komma till liv, och placeras i den historiska kontext de var hämtade från. Föremålen sträckte sig från en grekisk amfora och en romersk gravinskription till självaste Pallas Athena-statyn på Parthenon. Två av filmerna skulle också ge liv åt de klassiska myterna om Herakles strid mot amazonerna och Romulus mord på sin bror Remus.
När vi blev tillfrågade att hjälpa till blev vi genast eld och lågor, men insåg snart att projektet inte saknade utmaningar. Dels var de tilltänka tittarna – mellanstadiebarn – en svårflörtad publik, och dels ställdes stora krav på historisk korrekthet i allt från färger till kläder och arkitektur.
Vi började med att göra egen research om de olika historiska epokerna och kartlade vilka miljöer som skulle byggas upp: grekiska villor, romerska gator, tempelrum och mytologiska scener. Vi började söka efter vilka 3D-föremål som redan fanns tillgängliga och vilka vi själva skulle behöva skapa. Här hade vi ett väldigt gott samarbete med Världskulturmuseerna, som gärna svarade gärna på frågor om allt från färger på romerska togor till grekiska hoplitrustningar.
BILD / VIDEO
Vi bestämde oss snabbt för att göra filmerna i Unreal Engine, som i grunden är en spelmotor som tillåter realtidsrendering, alltså att filmerna byggs upp i realtid vilket snabbar upp arbetet avsevärt. På så vis kunde vi hålla en tät dialog med vår kund och kontinuerligt skicka rörliga utkast på filmerna för att kunna få snabb feedback och justera längs vägen.
BILD / VIDEO
Eftersom vi kunde jobba med realtidsrendering hoppade vi över det klassiska storyboard-steget och gick direkt till animatics. På så sätt kunde vi tidigt testa kamerarörelser, scenbyggen och karaktärernas placering. Vi insåg snart att vi skulle bli många objekt skulle behövs byggas upp från grunden, vilket blev ett intressant men utmanande jobb. Vi lade också mycket tid på att få att människorna i filmerna att se realistiska ut, så att vi inte landade i en datorspels-estetik.
BILD / VIDEO
Som i alla projekt där man jobbar mot en deadline fick vi göra avvägningar under projektets gång, så att filmernas alla olika beståndsdelar, som simulationer, texturering och modellering av objekt gavs lika mycket tid och omsorg. Efter att animationsdelen var klar gradade vi filmerna i DaVinci Resolve, och ljudlade dem för att förstärka upplevelsen och ge filmerna en ytterligare dimension.
Resultatet blev tio filmer som vi är jättestolta över. Vi tycker att de ger en trovärdig bild av antiken, där antikens människor och människoöden ges liv och förhoppningsvis en ökad förståelse och intresse för både epoken och dess berättelser.
BILD / VIDEO